2e Voortgangsrapportage 2020
portal

7. Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2019

Status 1e VGR

Status 2e VGR

7.1.3 Reguliere taken

2022

7.1.4 Uitvoeren programma Korte Voorzieningketens vervolg

2020

7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar

2023

7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie

2025

7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente

2021

7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar

2040

7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023)

2023

7.2.7 Uitvoeren van de Routekaart ...op weg naar een energie neutraal Zevenaar (2016-2020)

2040

7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023)

2023

7.3.1 Verminderen restafval per inwoner (max. 100 kg)

2020

7.4.1 Uitvoeren duurzaamheidsmaatregelen Watertakenplan

2021

7.5.1 Door stimuleren en handhaven wordt energie bespaard in het bedrijfsleven

2022

7.1 Gezondheidszorg

7.1.3 Reguliere taken

Jaar realisatie

2022

Voor de periode 2017-2020 hebben de gemeenten in Gelderland-Midden een regiovisie publieke gezondheid vastgesteld. Het accent ligt daarbij op jeugd en ouderen met de nadruk op veerkracht, eigen regie en het welbevinden van de inwoners.
De publieke gezondheid is direct verbonden met ontwikkelingen in bijvoorbeeld het sociaal domein en de Omgevingswet. Verschillende beleidsterreinen oefenen invloed uit op het stimuleren van een gezonde leefomgeving en leefstijl. Zo is het bevorderen van een gezonde leefstijl van inwoners één van de ontwikkellijnen in het beleidsplan Jeugd en Wmo. Dit beleidsplan werken wij verder uit in een uitvoeringsagenda voor de komende jaren.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De activiteiten gericht op jeugdgezondheid en ouderen worden uitgevoerd conform het implementatieplan sociaal domein en de uitvoeringsagenda Jeugd en Wmo 2020.
Door het coronavirus zijn de activiteiten van de VGGM/GGD en specifiek de jeugdgezondheidszorg aangepast, conform de richtlijnen van de RIVM.

Onze gemeente neemt deel aan de regionale pilot 'Nu Niet Zwanger', waarbij professionals (bijvoorbeeld een huisarts) met kwetsbare inwoners in gesprek gaan over hun kinderwens. Hierbij is in geen enkel geval sprake van dwang of drang, de keuze blijft bij de persoon die een kinderwens heeft. In 2021 evalueren we of we door gaan met het project. Wij houden u op de hoogte van de resultaten.

7.1.4 Uitvoeren programma Korte Voorzieningketens vervolg

Jaar realisatie

2020

Het POP3 project Korte Ketens in het Liemers Landschap 1 heeft een vervolg gekregen. Ook dit nieuwe project Korte Ketens in het Liemers Landschap 2 willen we faciliteren. Hiermee bevorderen we voedselbewustwording en gezond eetgedrag onder onze inwoners. Korte voedselketens zijn duurzaam door vermindering van transport.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Mede als gevolg van de coronacrisis hebben wij een wijzigingsverzoek bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ingediend om het project te verlengen. Dit verzoek is gehonoreerd. Het project is verlengd tot 31 juli 2021.

Voorstel raad

Wij stellen u voor het project Korte Ketens in het Liemers Landschap 2  te verlengen tot de zomer van het jaar 2022. Deze verlenging hangt niet alleen samen met de coronacrisis, maar vloeit ook voort uit de ervaring dat de afwikkeling van de subsidie geruime tijd in beslag neemt..

7.2 Duurzaamheid (energietransitie en CO2 reductie)

7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar

Jaar realisatie

2023

Voor het slagen van de energietransitie is een ander economisch model nodig: de Circulaire Economie. Hiermee optimaliseren we hergebruik én minimaliseren we waardevernietiging. Het Rijk heeft hier het Rijksbrede programma Circulaire Economie 'Nederland circulair in 2050' voor opgesteld. Wij vertalen dit concreet naar een:

  • andere wijze van ontwerpen (planvorming, openbare ruimte e.d.)
  • andere wijze van opdrachtverlening (aanpassen inkoop- en aanbestedingsbeleid e.d.)
  • andere financiële afwegingen (zoals Total Cost of Ownership, het 'ontschotten' van potjes e.d.)
  • een andere werkwijze van afval naar grondstof (in samenwerking met bedrijven, waterschap en gemeenten).

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Eigen organisatie
Wij geven uitvoering aan een circulaire aanbesteding openbare verlichting. De kennis en ervaring die we tijdens deze aanbesteding opdoen, vertalen we en nemen we op in de duurzaamheidsparagraaf van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Regionaal
Samen met de gemeenten Arnhem en Nijmegen en provincie Gelderland maken wij deel uit van de regionale kopgroep duurzaamheid en circulariteit in de grond-, weg- en waterbouw (GWW) Regio Arnhem Nijmegen. Het doel van deze kopgroep is uitvoering geven aan de opdracht vanuit het PFO Duurzaamheid, het opstellen van een regionaal kennisplatform (waar onder een regiotraining), regionaal circulair inkopen (bijvoorbeeld rioolbuizen, asfalt en/of straatstenen) en het opzetten van een regionale materialenbank voor hergebruik van vrijgekomen regionale producten en materialen.

7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie

Jaar realisatie

2025

Wij streven in 2025 naar een energieneutrale eigen organisatie. Hiervoor voeren we projecten uit op het gebied van gebouwen en vastgoed, bedrijfsvoering en mobiliteit.
In één van de projecten voeren we  een onderzoek uit naar de manier waarop we ons eigen wagenpark verduurzamen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Eind 2019 is de monitoringstool de CO2-Prestatieladder ingevoerd waarmee we de CO2- en energieprestaties van de eigen organisatie kunnen meten. Op basis van de CO2 prestatielader is een uitvoeringsprogramma opgesteld. Voor het ondersteunen van de uitvoering en voor de monitoring om bij te kunnen sturen zijn extra middelen nodig. Deze zijn opgenomen in het traject begroting 2021-2024.

7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente

Jaar realisatie

2021

'Fairtrade gemeente' is een predicaat dat vanuit 3 samenwerkende fairtrade organisaties kan worden toegekend als een gemeente op 6 criteria inzet toont voor fairtrade. Het gaat dan om gemeente in de zin van 'lokale gemeenschap', niet enkel 'gemeentelijke overheid'. Wij onderzoeken of er in de lokale samenleving animo is voor een werkgroep die fairtrade (en het behalen van het predicaat) wil oppakken.
Fairtrade nemen wij op in ons gemeentelijke inkoopbeleid, mogelijk onder het bredere vaandel van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'. Het facet fairtrade brengen wij periodiek onder de aandacht van inkopende budgethouders en betrokken in de periodieke peiling rond het inkoopbeleid.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Bijsturing raad

In december 2019 zijn ongeveer 20 studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein uit Velp onze gemeente in gegaan om een enquête te houden onder consumenten (inwoners), ondernemers en instellingen. Er blijkt voldoende behoefte om verder in te zetten op het behalen van de titel Fairtrade gemeente. In de begroting van 2020 en de aanloop van de begroting 2021 is geen budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de campagne. Een actieve bijdrage vanuit de gemeente is hierdoor zeer beperkt en blijft het vervolg van dit traject afhankelijk van een geïnteresseerde afstudeerder.

Voorstel raad

Wij stellen u voor ermee in te stemmen dat wij vanwege het niet beschikbaar zijn van financiële middelen het vervolg van dit traject ‘on-hold’ zetten tot een geïnteresseerde afstudeerder zich meldt.

7.2.5 Op weg naar aardgasvrij Zevenaar

Jaar realisatie

2040

In 2019 is duidelijk hoe we onze gemeente aardgasvrij maken (warmtevisie en uitvoeringsprogramma). In twee wijken gaan we als ‘proeftuin’ aan de slag. Deze ervaringen en de regionale ontwikkelingen zoals de 'Wijk van de Toekomst' (Gelders Energieakkoord) gebruiken en volgen we. Bijvoorbeeld voor het opstellen van de warmtevisie en het uitvoeringsplan. In 2040 is Zevenaar van het aardgas af.
Het uitfaseren van aardgas is naast een technisch vraagstuk ook een sociaal en financieel vraagstuk dat de nodige inzet vergt.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Aardgasvrij Zevenaar
De oorspronkelijke planning om het proces in de wijken en dorpen van Zevenaar te starten om aardgas vrij te worden is bij de afwegingen omtrent de Kadernota 2020-2023 gewijzigd. Het jaar van realisatie blijft 2040 alleen de snelheid van uitvoering is aangepast. Angerlo als Wijk van de Toekomst wordt afgerond. En voor de periode 2019-2020 zijn middelen gereserveerd voor een wijk/dorp die het graag zelf wil organiseren. De keuze om te temporiseren in het kader van de bezuinigingsopgave heeft consequenties op het behalen van de tussendoelen (20% duurzame opwek in 2020). Het einddoel (100% in 2040) blijft het uitgangspunt.
Wijk van de Toekomst Angerlo loopt volgens planning. De Regiegroep Angerlo heeft als planning om eind 2020 een concept Plan van Aanpak voor te leggen en voor de zomer 2021 het definitieve plan ter besluitvorming aan te bieden.

Warmtenet stad Zevenaar
In 2018-2019 hebben we de technische en economische haalbaarheid van het doortrekken van het warmtenet vanuit Duiven naar Zevenaar aangetoond (fase 1). In 2019 hebben we het vervolgonderzoek uitgevoerd, een verdiepende verkenning, waarbij we de aspecten beschikbare warmte, behoefte onderzoek (vraagkant) en marktverkenning exploitantentraject onderzocht hebben (fase 2).
De uitkomst van dit onderzoek is positief. Daarom zijn we met de voorbereiding van het warmtenet (fase 3) gestart om samen met de woningbouwcorporatie en de provincie een plan van aanpak uit te werken om tot een intentieovereenkomst te komen. Wij verwachten de intentieovereenkomst eind 2021. U wordt hier separaat over geïnformeerd.

7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023)

Jaar realisatie

2023

Wij zetten extra in op het uitvoeren van het Gelders Energieakkoord (zoals de discussietafels Inkoop, Wijk van de Toekomst en Samenwerking). Voor deze extra inzet is extra capaciteit (externe ondersteuning) nodig.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er zijn met betrekking tot deze activiteit geen bijzondere ontwikkelingen te melden.

7.2.7 Uitvoeren van de Routekaart ...op weg naar een energie neutraal Zevenaar (2016-2020)

Jaar realisatie

2040

De Routekaart is een uitvoeringsagenda met verschillende projecten die bijdragen aan de CO2-reductie en om energieneutraal te worden. Wij streven er naar om al in 2040 energieneutraal te zijn. Dit doen we onder andere door het professionaliseren van het Liemers Energieloket om nog beter de inwoner te bereiken, maar ook door een duurzaamheidsfonds waar initiatieven van derden gebruik van kunnen maken.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Algemeen
De keuze om te temporiseren in het kader van de bezuinigingsopgave heeft consequenties op het behalen van de tussendoelen (20% duurzame opwek in 2020). Het einddoel (100% in 2040) blijft het uitgangspunt.

Regeling Reductie Energie
De Regeling Reductie Energie is in uitvoering. Deze regeling is een specifieke uitkering van RVO om huiseigenaren te helpen met energiebesparing in hun woning. De regeling bevat acties als informatieavonden, -flyers en –brochures, een grootschalige inkoopactie voor energiemaatregelen (isolatie en zonnepanelen). Huiseigenaren ontvangen een voucher waarmee zij bij de lokale bouwmarkt energiebesparende producten kunnen kopen.  

7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023)

Jaar realisatie

2023

Ook de Regio Arnhem Nijmegen staat voor een opgave (in 2050 energieneutraal). Dit is een opgave voor alle vier de bestaande Portefeuillehoudersoverleggen (Duurzaamheid, Mobiliteit, Wonen en Economie). De coördinatie is vanuit het portefeuillehoudersoverleg Duurzaamheid en wordt voorbereid via de regionale Icoongroep Slimme Duurzaamheid. Voor het halen van de opgave is het uitvoeringsprogramma opgesteld waarbij de focus van de regionale samenwerking ligt bij:

  • Regionale Energiestrategie (RES)
  • Energietransitie gebouwde omgeving
  • Duurzame bedrijventerreinen
  • Duurzaam en circulair inkopen en aanbesteden

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Onderdeel van de Routekaart is de Regionale Energie Strategie (RES). Door landelijke ontwikkelingen in het kader van de RES is het portefeuillehouder overleg duurzaamheid (PFO-D) van de regio Arnhem Nijmegen verantwoordelijk om te komen tot een regio-bod.
In januari 2020 is de Startnotie RES regio Arnhem Nijmegen door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten vastgesteld. Rond de zomerperiode 2020 is het concept bod aan de raden voorgelegd (wensen- en bedenkingen) en in september 2020 hebben alle colleges ingestemd met het concept bod. Dit concept bod is voor analyse toegestuurd naar het Nationaal Programma RES. De besluitvorming eind bod RES 1.0 is voorzien voor 1 juli 2021.

Een andere onderdeel van de Routekaart is het verduurzamen van bedrijventerreinen. Resultaat van dit traject is een handreiking voor gemeente ‘integrale aanpak verduurzaming bedrijventerreinen’.

Vanuit het onderdeel Circulaire Economie is het project duurzaamheid en circulariteit in de grond-, weg- en waterbouw (GWW) Regio Arnhem Nijmegen ontstaan waar wij ook aan meedoen. (zie ook 7.2.1).

7.3 Duurzaam inzamelen en verwerken afval

7.3.1 Verminderen restafval per inwoner (max. 100 kg)

Jaar realisatie

2020

Om deze doelstelling te realiseren willen wij de hoeveelheid gescheiden ingezameld GFT- en groenafval verhogen. Om dat te bereiken voeren wij een aparte GFT-container in die wij de inwoners gratis aanbieden. Ook kunnen inwoners groenafval op het aanbiedstation gratis aanbieden. Het aanbieden van restafval gaan wij ontmoedigen door dit minder vaak op te halen.
De aanvullende lasten dekken wij binnen de afvalbegroting en verrekenen we via de afvalstoffenheffing.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

2020 is een heel bijzonder jaar, ook op het gebied van afval. Waarschijnlijk als gevolg van de coronacrisis (mensen zijn meer thuis) is de hoeveelheid aangeboden afval flink toegenomen. De hoeveelheid aan huis ingezameld restafval is met 3,5% gestegen. Deze stijging wordt gecompenseerd omdat sinds het nieuwe verwerkingscontract een klein deel teruggewonnen wordt met nascheiding. De hoeveelheid aan huis ingezameld restafval komt daarmee uit op 100 kg per inwoner. Daar komt bij dat PMD (+12%), GFT (+14%) en Glas (+19%) nog veel meer zijn gestegen. De hoeveelheid restafval is dus toegenomen, maar het percentage gescheiden afval nog meer. De hoeveelheid papier, waarvan de inzameling enige tijd heeft stilgelegen, is met 5,5% gedaald. Overigens daalt de hoeveelheid papier al enige jaren.
Op de aanbiedstations is de hoeveelheid restafval gestegen met 13% tot 39 kg per inwoner.   

7.4 Afvalwater en waterhuishouding

7.4.1 Uitvoeren duurzaamheidsmaatregelen Watertakenplan

Jaar realisatie

2021

Zoals in het Watertakenplan de Liemers 2017-2021 is opgenomen, focussen we serieus op duurzaamheid en klimaatverandering. Bij het ontwerpen en inrichten van zowel (afval)waterketen, watersysteem als openbare ruimte wordt hiermee rekening gehouden. Hierbij zoeken wij nadrukkelijk naar een integrale benadering bij grootonderhoud, reconstructie en nieuwbouw.

De volgende uitgangspunten hanteren wij bij alle plannen met betrekking tot afvalwaterketen, watersysteem en openbare ruimte:

  1. Klimaatbestendig inrichten betreffende water, hitte en droogte;
  2. Vasthouden, bergen en afvoeren;
  3. Beperken wateroverlast in stedelijk gebied;
  4. Scheiden bij de bron van hemelwater en vuilwater;
  5. Vuilwater wordt via de riolering afgevoerd naar de zuivering;
  6. Hemelwater voert bij voorkeur zichtbaar bovengronds af naar oppervlaktewater of bodem;
  7. Anticiperen op klimaatverandering door rekening te houden met de verwachte effecten bij het ontwerp en inrichting van (afval)waterketen, watersysteem en openbare ruimte;
  8. Milieutechnisch functioneren en oppervlaktewaterkwaliteit mag niet verslechteren ten opzichte van de huidige situatie;
  9. Particulieren stimuleren voor meer groen in de tuin, voor hitte en water. Bewoners moeten zich zo veel mogelijk zelf verantwoordelijk voelen voor het verwerken van hemelwater op eigen terrein.

Wij gaan samen met andere Liemerse gemeenten en het waterschap dit jaar starten met het project 'Klimaatadaptatie De Liemers', zoals recent vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie is voorgeschreven. Hiervoor voeren we een stresstest uit om knelpunten en risico's op onder andere wateroverlast in kaart te brengen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De Stresstest hebben wij afgerond. De volgende fase betreft het voeren van risicodialogen en strategievorming, waarbij verbinding, integratie en gedeeld eigenaarschap centraal staan. Wij bespreken risico's, kansen, globale strategie en oplossingsrichtingen met de stakeholders en inwoners.

7.5 Milieu

7.5.1 Door stimuleren en handhaven wordt energie bespaard in het bedrijfsleven

Jaar realisatie

2022

Het bedrijfsleven dient een energiebesparing te realiseren van 7,5 % in 2020. De ODRA levert met circa 60 controles van 2018 t/m 2020 een bijdrage aan de energiebesparingsdoelen uit het Gelders Energieakkoord.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

Binnen de samenwerking met de 'Groene Allianties de Liemers' is er een aanpak (informeren, stimuleren) ontwikkeld. Daarnaast voert de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) specifieke energiecontroles uit bij milieu-inrichtingen. In 2020 heeft de ODRA 26 energiecontroles ingepland en uitgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53