2e Voortgangsrapportage 2020
portal

0. Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Baten

Meerjarenbegroting 2021-2024

88.519

92.961

91.618

90.807

Tot de 2e Voortgangsrapportage

-35

-35

-35

-35

Baten tot de 2e Voortgangsrapportage

88.484

92.926

91.583

90.772

Mutaties 2e Voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

1.318

-213

-112

60

Aanpassing aan meicirculaire 2020

1.184

0

0

0

Aanpassing aan septembercirculaire - niet-corona-effecten

265

0

0

0

Aanpassing aan septembercirculaire - structurele effecten

0

-213

-112

60

Bijstelling afschrijvingen en rente activa

-5

0

0

0

Precariobelasting kabels en leidingen

229

0

0

0

Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten

-355

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

-445

-30

0

260

Actualisatie bezuinigingen vastgoed

-495

-30

0

260

Opbrengst verkoop grond

50

0

0

0

4. Administratieve wijzigingen

130

0

0

0

Salarissen en inhuur derden

130

0

0

0

5. Coronaeffecten

1.950

0

0

0

Aanpassing aan junibrief 2020

738

0

0

0

Aanpassing aan septembercirculaire - corona-effecten

830

0

0

0

Compensatie gevolgen corona culturele activiteiten/accommodaties

-83

0

0

0

Compensatie Rijk t.b.v. 'Inkomstenderving algemeen'

230

0

0

0

Compensatie Rijk t.b.v. 'Lokale culturele infrastructuur'

325

0

0

0

COVID-19 subsidie Provincie Gelderland

124

0

0

0

Gevolgen corona voor parkeerbelasting

-175

0

0

0

Precariobelasting terrassen

-40

0

0

0

Totaal mutaties baten 2e Voortgangsrapportage

2.952

-243

-112

320

Totaal baten na de 2e Voortgangsrapportage

91.436

92.683

91.471

91.092

Lasten

Meerjarenbegroting 2021-2024

25.892

23.610

22.654

21.760

Tot de 2e Voortgangsrapportage

-2.719

-35

-35

-35

Lasten tot de 2e Voortgangsrapportage

23.173

23.575

22.619

21.725

Mutaties 2e Voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

7

0

0

0

Aanpassing aan septembercirculaire - niet-corona-effecten

18

0

0

0

Bijstelling afschrijvingen en rente activa

-71

0

0

0

Voormalig en bovenformatief personeel

130

0

0

0

Wachtgeld voormalig wethouders

65

0

0

0

Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten

-135

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

1

6

6

6

Aanpassing leges omgevingsvergunningen

150

0

0

0

Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren

4

0

0

0

Inhuur administratieve ondersteuning griffie

33

0

0

0

Uitbreiding grondexploitatie Zevenaar Oost met De Holtkamp

0

6

6

6

Vrijval indexatie 2020

-187

0

0

0

4. Administratieve wijzigingen

130

0

0

0

Salarissen en inhuur derden

130

0

0

0

5. Coronaeffecten

304

180

0

0

Compensatie extra kosten verkiezingen

0

80

0

0

Coronamaatregelen bedrijfsvoering

52

0

0

0

Extra schoonmaakkosten

40

0

0

0

Faciliteren thuiswerkvoorzieningen medewerkers

61

0

0

0

Herinrichting gebouwen

75

0

0

0

Oninbaar en kwijtschelding 2020

9

0

0

0

Uitbetaling verlofuren aan medewerkers

67

100

0

0

Totaal lasten 2e Voortgangsrapportage

441

186

6

6

Totaal lasten na de 2e Voortgangsrapportage

23.614

23.761

22.625

21.731

Saldo voor bestemming

67.822

68.921

68.846

69.361

Onttrekkingen

Meerjarenbegroting 2021-2024

4.990

689

729

111

Tot de 2e Voortgangsrapportage

667

0

0

0

2e Voortgangsrapportage

76

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

5.733

689

729

111

Toevoegingen

Meerjarenbegroting 2021-2024

-4.883

-1.606

-358

-358

Tot de 2e Voortgangsrapportage

-667

0

0

0

2e Voortgangsrapportage

-81

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

-5.630

-1.606

-358

-358

Totaal mutaties reserves

103

-918

370

-247

Saldo na bestemming

67.925

68.004

69.216

69.114

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing aan meicirculaire 2020

In de 1e Voortgangsrapportage 2020 hadden wij de Algemene uitkering uit het gemeentefonds op basis van de decembercirculaire 2019 geraamd op € 68.203.000. Op basis van de meicirculaire mochten we een uitkering van € 69.387.000 verwachten. Dat is een positief verschil van € 1.184.000. Dit bedrag kan op de volgende manier worden uitgesplitst.
Aanpassing maatstaven medicijngebruik: + € 1.077.000
Ontwikkeling uitkeringsbasis: -/- € 500.000
Accres: + € 208.000
Diverse hoeveelheidsverschillen: + € 195.000
Inburgering: + € 87.000
Maatschappelijke begeleiding: + € 50.000
Voogdij 18+: + € 33.000
Participatie: + € 24.000
Diverse kleine verschillen: + € 10.000
Totaal: + € 1.184.000
De algemene uitkering aan een afzonderlijke gemeente wordt berekend op basis van een groot aantal maatstaven, zoals het aantal inwoners of het aantal woningen. Twee van de gebruikte maatstaven hebben betrekking op het medicijngebruik binnen een gemeente; één daarvan betreft het chronisch medicijngebruik, de ander het langdurig psychisch medicijngebruik door ouders. De manier waarop deze maatstaven worden berekend is ingaande 2020 aangepast. Dit heeft voor een aantal gemeenten, waaronder ook Zevenaar, een positief effect op het bedrag van de uitkering gehad. Dat blijkt uit bovenstaande uitsplitsing.
Omdat het totaalbedrag binnen het gemeentefonds wettelijk wordt vastgesteld en door de aanpassing van de maatstaven niet wijzigt, worden de bedragen voor de individuele gemeenten weer gecorrigeerd door een aanpassing van de uitkeringsbasis; ook dat bedrag ziet u terug in de uitsplitsing. Pas wanneer een gemeente een hoger bedrag ontvangt wegens aanpassing van de maatstaf dan het bedrag waarmee de uitkeringsbasis daalt, ontstaat een netto voordeel. Dit is voor onze gemeente het geval. Dit voordeel kan worden gezien als een compensatie voor de hoge kosten binnen het sociaal domein.

Aanpassing aan septembercirculaire - niet-corona-effecten

Op grond van de septembercirculaire 2020 van het Ministerie van BZK kan de berekening van de Algemene uitkering uit het gemeentefonds met € 265.000 worden verhoogd. Deze verhoging hangt voor het grootste deel (€ 226.000) samen met de verwachte lagere uitgaven binnen het BTW Compensatiefonds. Daarnaast vinden toevoegingen plaats wegens het opstellen van een kerkenvisie (€ 25.000); de brede aanpak dak- en thuislozen (€ 18.000) en diverse kleine posten (-/- € 4.000).

Aanpassing aan septembercirculaire - structurele effecten

De berekening van de Algemene uitkering uit het gemeentefonds voor de jaren 2021 tot en met 2024 is aangepast aan de septembercirculaire 2020 van het Ministerie van BZK. De aanpassing houdt vrijwel volledig verband met de aanpassing van de uitkeringsbasis en met hoeveelheidsverschillen binnen de verschillende maatstaven.

Bijstelling afschrijvingen en rente activa

De actualisatie van de kapitaallasten is onder andere gebaseerd op de jaarstukken 2019. Per saldo ontstaat een eenmalig voordeel van € 892.000 en bestaat uit:
Programma 0 t/m 8 Lasten Bijstelling afschr/rente   € 992.000
Programma 0 t/m 8 Baten  Bijstelling afschr/rente - €    5.000
Mutaties reserves kapitaallasten progr 0 t/m 8      - €  95.000
Per programma zijn de afwijkingen zowel bij de lasten en baten te lezen. De voornaamste oorzaak is de vertraging van de investeringen waardoor de eerste afschrijving, conform het afschrijvingsbeleid, een jaar later plaats vindt.

Precariobelasting kabels en leidingen

Op basis van de meest actuele opgave van Netwerkbedrijf Liander wordt de opbrengst precariobelasting op kabels en leidingen in 2020 € 2.291.000.

Voormalig en bovenformatief personeel

De lasten van bovenformatief personeel ramen wij volgens bestendige gedragslijn jaarlijks incidenteel bij. De salariskosten van door de herindeling ontstane boventallige medewerkers zijn tot 1 januari 2020 ten laste gebracht van het herindelingskrediet. Hierbij was de verwachting dat de van werk naar werk trajecten binnen een termijn van twee jaren met succes waren afgerond. Voor een ex-medewerker is dit (nog) niet het geval en tot die tijd komen de WW-uitkeringsbedragen ten laste van de begroting. Daarnaast verantwoorden we een nadeel van bovenformatieve lasten van een voormalig medewerker.

Wachtgeld voormalig wethouders

Jaarlijks berekenen wij bij de 2e voortgangsrapportage de hoogte van de voorziening om aan de verplichtingen van het volgende boekjaar te kunnen voldoen. Ultimo 2020 verwachten wij een toevoeging te moeten doen van € 65.000. Gedurende het jaar kunnen wijzigingen optreden omdat voormalig wethouders eigen inkomsten gaan verdienen of inkomsten verliezen.

Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten

De geldigheidsduur van de reisdocumenten is gewijzigd van 5 jaar naar 10 jaar. Hierdoor zijn de uitgaven en inkomsten van de reisdocumenten lager geworden. Bij de begroting 2021 is dit voor de komende jaren al aangepast. In deze 2e voortgangsrapportage wordt het nadeel van 2020 opgenomen. Op basis van de huidige inkomsten/uitgaven  en de nog te verwachten inkomsten/uitgaven, verwachten we een nadeel van € 220.000.

2. Actualisatie bestaand beleid
Aanpassing leges omgevingsvergunningen

In het voorjaar was er een afname van ingekomen bouwaanvragen. Wij hebben in de 1e Voortgangsrapportage 2020 de extra legesinkomsten voorzichtig bijgeraamd. Ondanks de Coronacrisis zijn er veel bouwaanvragen ingekomen met daarbij o.a. verschillende grote woningbouwprojecten, bedrijfs- en distributiehallen met kantoren en een crematorium. Wij verwachten dat de legesopbrengsten voor omgevingsvergunningen in 2020 ten opzichte van de eerdere raming met € 490.000 zullen toenemen tot totaal € 1.500.000. Dit ramen we op programma 8.
Voor de behandeling van de extra aanvragen hebben we extra kosten gemaakt door inhuur tot een bedrag van € 150.000. Deze hogere uitgaven verwerken we in deze rapportage op programma 0.

Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren

Bij de jaarrekening 2019 is gebleken dat de storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren structureel te laag begroot is. Voornamelijk doordat de storting niet is aangepast op stijgende belastingopbrengsten. Daarom wordt vanaf 2020 een percentage (0,5%) van de belastingopbrengsten gestort in de voorziening. De structurele verhoging vanaf 2021 hebben wij al in de meerjarenbegroting 2021-2024 verwerkt.

Actualisatie bezuinigingen vastgoed

De verkoop van de panden aan de Engeveldweg is doorgeschoven naar 2023 omdat onderzocht wordt of de grond behorend bij deze woningen een bijdrage kan leveren aan de ruimtelijke ontwikkeling in de omgeving van deze locatie.

De verkoop van Reisenakker 14 is een jaar doorgeschoven naar 2021. Wij onderzoeken of de bestemming van dit perceel gewijzigd kan worden.
Er wordt ook rekening gehouden met een lagere geschatte opbrengst in 2021 van de verkoop van de panden Hengelder 26 en 26a. Dit levert in 2021 een nadeel op van € 30.000.

Per saldo resulteert dit in 2020 in een nadeel van € 206.000, in 2021 in een nadeel van € 84.000 en in 2023 een voordeel van € 260.000. De actualisatie van deze bezuinigingsmaatregel resulteert per saldo in een nadeel van € 30.000 (bijstelling verkoopprijs Hengelder 26).

Inhuur administratieve ondersteuning griffie

In lijn met het raadsbesluit van 8 juli ramen wij € 33.000 bij voor de inzet van tijdelijk administratief ondersteunende uren op de griffie tot eind 2020.

Opbrengst verkoop grond

We verwachten in 2020 een incidenteel voordeel van € 50.000,- op de verkoop van gemeentelijke gronden.

Uitbreiding grondexploitatie Zevenaar Oost met De Holtkamp

U heeft op 7 oktober 2020 het besluit genomen tot uitbreiding van de grondexploitatie Zevenaar Oost. Er wordt een nieuw gebied in ontwikkeling genomen, te weten De Holtkamp waar ruimte is om ca. 120 woningen te realiseren.
Het financieel effect van dit besluit houdt onder meer in dat een deel van de bestaande verliesvoorziening grex Zevenaar Oost kan komen vrij te vallen. Deze eenmalige vrijval was in de 1e VGR nog ingeschat op € 1,5 miljoen. Zoals in het raadsvoorstel verwoord dient deze te worden bijgesteld naar € 1.212.000,- (afgerond € 1,2 miljoen) waardoor er in programma 8 een eenmalig nadeel ontstaat van € 288.000,-.
Door effecten in de rente verliesvoorziening werd daarnaast aanvankelijk rekening gehouden met een structureel voordeel van € 30.000,- per jaar. Deze wordt nu bijgesteld naar € 24.000,- jaarlijks waardoor er ten opzichte van de 1e VGR een structureel nadeel ontstaat van € 6.000,-. Dit wordt verwerkt in programma 0 omdat dit tot het taakveld Treasury behoort.

Vrijval indexatie 2020

Bij de begroting 2020-2023 is een stelpost opgenomen voor indexatie. Een deel van deze stelpost is verdeeld over de budgetten. Een deel van de stelpost blijkt niet nodig. Dit komt met name door enkele budgetten waarvoor separaat een indexatie is toegekend, maar waarbij de stelpost niet is gebruikt als dekking. Dit heeft plaatsgevonden bij (een groot deel van de) verbonden partijen. De indexatie voor deze verbonden partijen is reeds in de begroting verwerkt.
De vrijval van de stelpost wordt nu ten gunste gebracht van het resultaat.

4. Administratieve wijzigingen
Salarissen en inhuur derden

Per afdeling wordt de vacatureruimte omgezet naar budget voor de noodzakelijke inhuur van derden. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging.  

5. Coronaeffecten
Aanpassing aan junibrief 2020

Het kabinet heeft de gemeenten via een toevoeging aan de Algemene uitkering gecompenseerd voor financiële effecten die zijn ontstaan als gevolg van de corona-uitbraak. Het betreft zowel een compensatie van kosten die gemaakt zijn voor de uitvoering van noodzakelijke maatregelen, als een compensatie voor niet ontvangen inkomsten. Hierbij gaat het om de kosten van voorschoolse voorzieningen voor peuters, lokale culturele voorzieningen, participatie en jeugd- en WMO-zorg en om niet ontvangen parkeer- en toeristenbelasting.

Aanpassing aan septembercirculaire - corona-effecten

In de septembercirculaire 2020 van het Ministerie van B.Z.K. is het tweede compensatiepakket voor gemeenten, dat eerder al in een brief van 30 augustus 2020 door de minister was toegezegd, uitgewerkt. Op grond hiervan ontvangt onze gemeente in 2020 de volgende (afgeronde) eenmalige toevoegingen aan de Algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Vervallen opschalingskorting € 164.000;
Buurt- en dorpshuizen € 35.000;
Vrijwilligersorganisaties jeugd € 17.000;
Toezicht en handhaving € 111.000;
Mislopen precariobelasting (terrassen) en markt- en evenementenleges € 46.000;
Noodopvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen € 54.000;
Eigen bijdragen Wmo € 76.000;
Extra kosten verkiezingen 2021 € 80.000;
Lokale culturele voorzieningen € 129.000;
Participatie € 118.000.
Totaal € 830.000.

Compensatie extra kosten verkiezingen

Voor het organiseren van de verkiezingen in maart 2021 is in de algemene uitkering een extra bedrag van € 80.000 beschikbaar gesteld.
We ontvangen het bedrag in 2020. Het levert dit jaar dan een voordeel op van € 80.000.
De uitgaven vinden plaats in 2021. In dat jaar ontstaat er een nadeel van € 80.000.
Per saldo loopt deze post budgetneutraal.

Compensatie gevolgen corona culturele activiteiten/accommodaties

Voor de ondersteuning - compensatie van gemiste inkomsten - van Kunstwerk! (Musiater / Museum / Bibliotheek), het Filmhuis en de Turmac Cultuurfabriek is de inzet van extra middelen noodzakelijk. De totale schade door de coronacrisis is voor 2020 ingeschat op € 196.000.

Compensatie Rijk t.b.v. 'Inkomstenderving algemeen'

Op 31 augustus jl. schreef de minister van BZK dat de gemeenten een compensatie tegemoet kunnen zien onder de noemer 'Inkomstenderving algemeen'. Hiervoor heeft zij een bedrag van € 100 miljoen gereserveerd. Andes dan de meeste andere compensatiemaatregelen is deze tegemoetkoming nog niet verwerkt in de septembercirculaire. Het naar verwachting door onze gemeente op grond van deze compensatie te ontvangen bedrag wordt derhalve voorlopig afzonderlijk in deze Voortgangsrapportage opgenomen.

Compensatie Rijk t.b.v. 'Lokale culturele infrastructuur'

Op 31 augustus jl. schreef de minister van BZK dat de gemeenten een compensatie tegemoet kunnen zien onder de noemer 'Lokale culturele infrastructuur'. Hiervoor heeft haar collega van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een bedrag van € 150 miljoen gereserveerd. Anders dan de meeste andere compensatiemaatregelen wordt deze tegemoetkoming niet verwerkt in de Algemene uitkering. Hoewel nog niet duidelijk is wanneer en voor welk bedrag onze gemeente deze compensatie zal ontvangen, hebben wij een voorlopig bedrag in deze Voortgangsrapportage opgenomen.

Coronamaatregelen bedrijfsvoering

Vanaf medio maart hebben we rondom de bedrijfsvoering verschillende noodzakelijke maatregelen doorgevoerd om de veiligheid van onze medewerkers te garanderen en de dienstverlening aan onze inwoners te waarborgen.  Het gaat onder meer om kosten van communicatie, advieskosten, facilitaire kosten en audiovisuele middelen.

COVID-19 subsidie Provincie Gelderland

De Provincie heeft een COVID -19 subsidie beschikbaar gesteld. De inkomsten van € 124.000 ziet u als voordeel op dit programma. De uitgaven verantwoorden wij op de desbetreffende programma's en taakvelden.  

Extra schoonmaakkosten

In 2020 houden we rekening met incidenteel extra schoonmaakkosten van het gemeentehuis en de werkplekken. Contactpunten zoals de koffiecorners en kopieerruimten, bureaus en toiletten worden vaker en intensiever gereinigd.

Faciliteren thuiswerkvoorzieningen medewerkers

Om het thuiswerken vanuit de werkgever Arbo technisch te faciliteren verstrekken wij maximaal € 500 (op declaratiebasis) per medewerker, uitgaande van 244 medewerkers. Voor 2020 houden we rekening met € 61.000.   

Gevolgen corona voor parkeerbelasting

Vanwege corona verwachten wij in 2020 € 175.000 minder opbrengsten parkeerbelasting binnen te krijgen. In de tussentijdse financiële prognose werd dit nadeel nog geraamd op € 220.000.

Herinrichting gebouwen

In 2020 verwachten we € 75.000 nodig te hebben voor herinrichting van het kantoorgedeelte van het Turmac gebouw, gelet op de corona-maatregelen. Denk daarbij aan het aanpassen van werkplekken aan de 1 ½ meter norm, het automatisch openen van deuren en andere hygiëne-maatregelen.

Oninbaar en kwijtschelding 2020

We verwachten als gevolg van de corona-crisis € 85.000 extra kosten te verantwoorden voor oninbaar en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De extra kosten oninbaar bedragen € 44.000, voor kwijtschelding komen deze uit op € 41.000.

Precariobelasting terrassen

De aanslagen precariobelasting zijn opgelegd. Het college past de hardheidsclausule toe gedurende de periode dat terrassen als gevolg van de corona-maatregelen niet volledig benut mogen worden. Over die periode hoeven ondernemers geen precariobelasting te betalen. Ondernemers ontvangen een belastingvermindering van de gemeente.

Uitbetaling verlofuren aan medewerkers

Door de corona-maatregelen zijn onze medewerkers minder in de gelegenheid geweest om verlofuren op te nemen. Medewerkers mogen hun bovenwettelijke verlofuren verkopen. De huidige inschatting betekent een uitbetaling van € 67.000 in 2020 en € 100.000 in 2021. In de "geactualiseerde coronaeffecten 2021-2024" was de inschatting € 167.000 volledig ten laste van 2020.

Toelichting mutaties reserves

1. Autonome ontwikkelingen
Bijstelling afschrijvingen en rente activa

De actualisatie van de kapitaallasten is onder andere gebaseerd op de jaarstukken 2019. Per saldo ontstaat een eenmalig voordeel van € 892.000 en bestaat uit:
Programma 0 t/m 8 Lasten Bijstelling afschr/rente   € 992.000
Programma 0 t/m 8 Baten  Bijstelling afschr/rente - €    5.000
Mutaties reserves kapitaallasten progr 0 t/m 8      - €  95.000
Per programma zijn de afwijkingen zowel bij de lasten en baten te lezen. De voornaamste oorzaak is de vertraging van de investeringen waardoor de eerste afschrijving, conform het afschrijvingsbeleid, een jaar later plaats vindt.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53