2e Voortgangsrapportage 2020
portal

6. Sociaal domein

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2019

Status 1e VGR

Status 2e VGR

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

2022

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

2022

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

2022

6.1.4 Vergroten grip op kosten

2022

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

2022

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

2022

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

2020

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

2021

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

2022

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

2020

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

2020

6.3.3 Inburgeringsbeleid

2022

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

2023

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

2023

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

2023

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

2023

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

Jaar realisatie

2022

Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken.
Wij gaan het zelf organiserend vermogen en de denkkracht in de stad, wijken en dorpen optimaliseren. Uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn: bewoners als eerste aan zet, gelijkwaardige partners, alleen op verzoek, ‘ja en’ cultuur, benut wat er is, olievlek en gewoon doen. Deze uitgangspunten passen we toe in Het Krachtlokaal: hét Zevenaarse platform voor inwonerinitiatieven. Het burgerbudget maakt het mogelijk om samen met de inwoners projecten op te pakken en te realiseren. Deze activiteit is verbonden met activiteiten in het kader van burgerparticipatie en leefbaarheid in programma 0.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2020 is vanuit een bestemmingsreserve een bedrag van 150.000 euro, te besteden in 3 jaar, beschikbaar gesteld voor DoeDuiten. Met deze subsidieregeling is het mogelijk inwonerinitiatieven een duwtje in de rug te geven.

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We voeren gesprekken met Caleidoz om te komen tot een gezamenlijke visie op de toekomst van welzijn, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. Deze gezamenlijke visie leidt tot verschuivingen in aandacht en inzet door Caleidoz. De nieuw te formuleren ambities, doelen en resultaten leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in het prestatieplan. Hierdoor is de welzijnsorganisatie ook meer inzetbaar om o.a. de kosten op jeugdzorg en Wmo terug te dringen. De door u nieuw vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 vormen twee belangrijke documenten voor deze gezamenlijke visie.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, onderwijs.

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

Jaar realisatie

2022

Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

In de 1e voortgangsrapportage gaven wij aan dat deze activiteit niet volgens plan verloopt omdat er vertraging is ontstaan in het ontsluiten van de sociale kaart. Door de coronacrisis hebben wij geen prioriteit gegeven aan het ontsluiten van de sociale kaart. Deze actie staat voor eind 2020, begin 2021 op de agenda. Wij verwachten dat wij deze vertraging het eerste kwartaal van 2021 inhalen.

Voorstel raad

Kennis nemen van de vertraging in het ontsluiten van de sociale kaart.

6.1.4 Vergroten grip op kosten

Jaar realisatie

2022

Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domein overstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er ligt een taakstelling van 1.000.000 euro voor de beleidsvelden Jeugd en Wmo. Hiervoor zijn denkrichtingen uitgewerkt en die worden uitgevoerd. Daar waar nodig volgen besluiten van uw raad hierover. De effecten van de corona-maatregelen hebben rechtstreeks invloed op de realisatie van deze taakstelling. De effecten van de corona-maatregelen zijn in de zomer in de kaderbrief opgenomen en voorgelegd voor de jaren 2021 en verder in de meerjarenbegroting 2021-2024. Voor 2020 zien we dat in de prognoses voor de zorgkosten we te maken hebben met autonome ontwikkelingen (prijsindexatie inkoop en stijging zorgvragen) en overige ontwikkelingen waar we invloed op kunnen uitoefenen (bijvoorbeeld door sturen op gemiddeld aantal uren bij indicatiestellingen en inzet van zorgaanbod passend aan de lokale behoefte). Realisatie en prognoses blijven dicht bij elkaar. We kunnen de kostenstijgingen en ontwikkelingen voorspellen en hierop anticiperen. Dit betekent niet dat we niet geconfronteerd kunnen worden met stijgingen in kosten, we kunnen deze sneller signaleren.

Voorstel raad

Kennis nemen van de stand van zaken.

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

Jaar realisatie

2022

Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren.  Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Sinds de zomer 2020 zijn we concreet aan de slag gegaan om datagedreven werken binnen het sociaal domein een zichtbare plek te geven. We ontwikkelen op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein. Voor het borgen van datagedreven werken zijn verschillende basisvereisten nodig voor een toekomstbestendige inrichting. Hier werken we aan. Dit gaat om privacywaarborgen, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. Inmiddels zijn we in staat realtime data te ontsluiten uit eigen bronnen en hebben we eerste dashboards ontwikkeld. We zetten in om procesmatig tot steeds betere en effectievere dashboards en rapportages te komen. Vanaf eind 2020 organiseren wij digitaal kennissessies en masterclasses om de ‘lessons-learned’ te borgen.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Per 1 juli 2020 is de Wmo (hulp bij het huishouden en begeleiding) en Jeugdzorg opnieuw gecontracteerd.
De belangrijkste uitgangspunten voor de nieuwe contractering zijn:
-              Betere kwalitatieve toetsing bij inschrijving
-              Betere kwalitatieve toetsing op naleving contractafspraken
-              Vereenvoudiging van producten en diensten

Binnen de regio Centraal Gelderland worden de acties die nog voortkomen uit deze nieuwe contractering verder opgepakt in regionale werkgroepen en gemonitord in de regionale stuurgroep. Eind kwartaal twee is een contractmanager gestart die de opdracht heeft om de relaties met de zorgaanbieders aan te halen en de belangrijkste trends en ontwikkelingen te bespreken.

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

Jaar realisatie

2020

Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

De lokale aanpak voor Zevenaar “Samen Veilig Zevenaar” stelden wij vast en voeren we nu uit. Wij informeerden u hierover met een raadsinformatiebrief.

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Daarnaast zetten wij in op ondersteuning van de mantelzorger door zijn/haar omgeving: onderwijs, bedrijfsleven, zorginstellingen en verenigingsleven. Hiertoe realiseren wij een expertisecentrum mantelzorg. De bestaande budgetten mantelzorg zijn hiervoor toereikend.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Mantelzorg Zevenaar heeft haar taken volgens plan uitgevoerd. Daarbij zijn diverse cursussen en trainingen aangeboden aan mantelzorgers. In een parallel proces wordt nu gewerkt aan de doorontwikkeling van Mantelzorg Zevenaar om de bezuiniging voor 2021 te halen.

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2019 is een vrijwilligersprijs uitgereikt. In 2020 vindt een verdere, toekomstbestendige, uitwerking van deze vrijwilligersprijs plaats.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2020

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Nieuwe opdracht RSD
De door de Liemerse raden in juni 2018 aan de RSD gegeven opdracht wordt geëvalueerd. In het 1e kwartaal 2021 wordt een uitgebreide evaluatie aan u voorgelegd en wordt het vervolgtraject bepaald.

Doorschuiven (reserveren) middelen Tozo en Re-integratie naar 2021 als gevolg van de Coronacrisis.
Door de coronacrisis zijn re-integratiewerkzaamheden stil komen te liggen; gevolg hiervan is dat naar verwachting aan het einde van dit jaar een bedrag aan re-integratiemiddelen resteert van € 500.000 (aandeel Zevenaar 52,05% = € 260.250).
Gemeenten ontvangen van het rijk een vergoeding voor de uitvoering van de Tozo. De RSD geeft in haar Tussentijdse Bestuursrapportage januari t/m augustus 2020 aan dat de drie Liemerse gemeenten naar verwachting een bedrag van € 900.000 ontvangen. De uitvoeringskosten van de Tozo worden ingeschat op € 450.000; daarnaast is een bedrag van € 150.000 nodig voor het uitvoeren van hercontroles en aanvullende werkzaamheden Tozo in 2021. Per saldo resteert een bedrag van € 300.000 (aandeel Zevenaar 52,05% = €156.150).
Het DB van de SDL (Samenwerking De Liemers) heeft het bovenstaande behandeld in haar vergadering van 22 september 2020 en adviseert het AB van de SDL hierover het volgende:
- de gelden die overblijven doordat re-integratieactiviteiten niet konden worden uitgevoerd door te schuiven naar 2021;
- het budget dat nodig is voor nacontroles e.d. voor de Tozo-regeling door te schuiven naar 2021;
- de resterende uitvoeringsmiddelen Tozo in het jaarsaldo van de gemeenten te laten vrijvallen.

Ontwikkeling uitkeringslasten/-baten
Op grond van de definitieve bijdrage (BUIG/gebundeld budget inkomensdeel) voor 2020 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prognose van de Regionale Sociale Dienst (RSD) van de te verwachten uitkeringslasten en de verwachte extra instroom van uitkeringsgerechtigden zoals opgenomen in de Bestuursrapportage van de RSD over de periode januari t/m augustus 2020 worden zowel de inkomsten als de uitgaven geactualiseerd. Per saldo bedraagt het nadeel (afgerond) waarmee in deze voortgangsrapportage rekening is gehouden € 232.000. Het totaal verwachte tekort op de op de BUIG in 2020, waarbij rekening is gehouden met de te verwachten aanvullende Vangnetuitkering, bedraagt € 898.000.

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
De Tozo is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regeling is voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers. Het voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt en/of in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Gemeenten zijn belast met de uitvoering en ontvangen middelen via een specifieke uitkering van het rijk op voorschotbasis. De RSD voert de Tozo voor de gemeente Zevenaar uit.

Halfjaarrapportage MGR/SDCG 2020 onderdeel Wgsw (Werkgeverschap sociale werkvoorziening):
Op basis van de verwachte uitstroom en de nieuwe CAO per 1 juli is de prognose € 1,3 miljoen lager dan begroot. Daarnaast is er een vrijval vanuit de voorziening boventalligen voorzien van € 0,3 miljoen. Het verwachte positieve resultaat van € 1,6 miljoen zal eind van het jaar leiden tot correctie van de gemeentelijke bijdrage. Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van € 145.000.

Liquidatie Presikhaaf Bedrijven
Presikhaaf Bedrijven wordt op 31 december 2020 geliquideerd. In het liquidatieplan is bepaald dat het resterende vermogen (€ 1.234.000) wordt verdeeld over de aandeelhouders (deelnemende gemeenten). Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van € 111.000.

Compensatie Sw-bedrijven voor de geleden “corona-verliezen”
Door het rijk zijn extra middelen beschikbaar gesteld aan de gemeente ter compensatie voor de geleden "coronaverliezen". Deze middelen worden beschikbaar gesteld aan de organisatie belast met de uitvoering van de sociale werkvoorziening.

Steun- en Herstelpakketten Economie/Werkgelegenheid
Rijk, provincies en gemeenten investeren stevig om bestaande werkgelegenheid te behouden en nieuwe te creëren. Er zijn diverse maatregelen getroffen om ondernemers en werkzoekenden te ondersteunen. Zo heeft het kabinet op 28 augustus 2020 de steunmaatregelen, waaronder de tijdelijk Noodmaatregel Overbrugging voor werkgelegenheid (NOW subsidie) voor werkgevers om banen en expertise te behouden en de Tozo voor zelfstandigen verlengd.
Om werkzoekenden goed te kunnen ondersteunen investeert het kabinet in totaal € 1,4 miljard in vier bouwstenen van het aanvullend sociaal pakket:
- Intensieve ondersteuning en begeleiding naar nieuw werk;
- Scholing en ontwikkeling voor behoud van werk;
- Bestrijding van jeugdwerkloosheid;
- Aanpak van armoede en schulden.
De Arbeidsmarktregio Midden Gelderland investeert fors in het behouden van de werkgelegenheid via het project Perspectief op Werk en de Uitvoeringsagenda 2.0.

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

Jaar realisatie

2020

Samen met de gemeenten Westervoort en Duiven realiseren wij "de Liemerse ambassade" waarin wij nauw samenwerken met onderwijspartners en ondernemers. Alle deelnemende gemeenten investeren hier €1,- per inwoner. Voor ons komt de bijdrage neer op afgerond € 44.000 welke wij dekken uit het participatiebudget dat wij hiervoor reeds ter beschikking hebben. Derhalve wordt de gemeenteraad niet gevraagd om aanvullend budget ter beschikking te stellen.
In de tweede voortgangsrapportage meldde wij u al dat het project Liemerse ambassade op schema ligt en naar verwachting op 1-1-2020 zal worden gerealiseerd. Het Leer en ontwikkelcentrum  -ook genoemd in de agenda werk en economie- maakt onderdeel uit van de businesscase RSD en wordt op dit moment ontwikkelt. Wij hebben ondertussen de contacten met onderwijspartners, ondernemers en andere overheden verder geintensiveerd zodat gezamenlijke belangen gemakkelijker behartigt kunnen worden. Kortom: de agenda werk en economie is volop in uitvoering.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Op 14 mei 2020 zette u het licht op groen om "de Liemerse Ambassade" op te richten. De gemeenteraden van Westervoort en Duiven volgden in de maanden hierna. Daarom kon op 2 september 2020 de Stichting Liemerse Ambassade worden opgericht en is het bestuur bestaande uit ondernemers, onderwijsprofessionals en gemeentelijke overheden voor het eerst bijeen geweest. De stichting heeft de eerste maand gebruikt om op te starten. Er is een projectgroep gevormd die de stichting zal ondersteunen. Ook zijn er een tien projecten gestart of gaan op korte termijn starten. Er wordt op dit moment naar een projectleider gezocht om de Liemerse Economische visie gezamenlijk uit te voeren en hierover zijn door middel van een dienstverleningsovereenkomst afspraken gemaakt met de gemeenten Montferland en Doesburg. Ook mochten wij de eerste (provinciale) subsidie tegemoet zien voor het project "Liemers perspectief in Zorg en Techniek" dat Stichting Liemerse Ambassade gezamenlijk met de regionale sociale dienst (RSD) "de Liemers" uitvoert. Op dit moment is een aantal werkzaamheden gaande, waaronder het vormen van een raad van advies en het samenstellen van een meerjarenbeleidsplan.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

De voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering is dit jaar volop gaande. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten ervoor zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe wet treedt in werking op 1 juli 2021.

In de eerste helft van 2020 hebben wij de taakstelling voor huisvesting van statushouders gehaald. Het is nog de vraag of dit ook in de tweede helft van 2020 lukt.

Voorstel raad

Bijsturing is niet nodig. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende en tijdige huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden.

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

Jaar realisatie

2023

Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen.
De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk. Het gaat hier om een brede doelgroep bijstandsgerechtigden met een korte of lange afstand tot de arbeidsmarkt, statushouders en mensen met een arbeidsbeperking.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet gestart

Volgens plan

Volgens plan

RSD de Liemers blijft zich ondanks de coronacrisis binnen de mogelijkheden inzetten om mensen met een bijstandsuitkering te begeleiden naar betaald werk.

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

Jaar realisatie

2023

Een deel van de inwoners dat leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen.  Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport, vorming en cultuur. Specifiek voor chronisch zieken en gehandicapten verhogen wij de inkomensgrens voor de regelingen voor deze doelgroep, waaronder de collectieve ziektekostenverzekering. Dit doen wij omdat chronische zieken en gehandicapten vaak verborgen kosten hebben die verband houden met hun situatie. Met oudere inwoners gaan wij meer in gesprek, om in kaart te brengen of er behoefte is aan (extra) ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van financiën.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet gestart

Niet volgens plan

Volgens plan

De minimaregelingen zijn door media aandacht en intensievere samenwerking tussen maatschappelijke organisaties op het gebied van armoede en schulden in 2019 en dit jaar meer bekend geworden bij inwoners. Vanwege het toenemende gebruik, oftewel een stijging van het aantal aanvragen van minimaregelingen door inwoners, en daarmee de toenemende kosten is het budget voor minimabeleid dit jaar bijgeraamd (1e voortgangsrapportage 2020). We verwachten dat we hierdoor dit jaar binnen het budget blijven.

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

Jaar realisatie

2023

We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet gestart

Volgens plan

Volgens plan

Door de pilot Schuldenvrij en door de wettelijke taak die gemeenten vanaf 2021 krijgen in de vroegsignalering van schulden, komen er meer huishoudens in beeld. In de tweede helft van 2020 zijn de voorbereidingen voor de aangepaste Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening, waarin de vroegsignalering van schulden voor gemeenten wettelijk wordt, gestart.

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

Jaar realisatie

2023

Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Daarnaast bereiden wij ons voor op het adviesrecht dat gemeenten krijgen bij de besluitvorming van de rechter voor het toekennen van een bewindvoerder. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet gestart

Volgens plan

Volgens plan

Het komende adviesrecht voor gemeenten bij een aanvraag voor schuldenbewind bij de rechtbank zorgt ervoor dat gemeenten een middel in handen krijgen om meer regie te voeren op de instroom van schuldenbewind. Daarnaast gebruiken wij de ervaringen uit de pilot Bewindvoering/Budgetbeheer uit 2020 om een minder zwaar alternatief te bieden voor bewindvoering in de vorm van budgetbeheer. Dit ook om de financiële zelfredzaamheid van inwoners waar mogelijk te stimuleren.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

Uit de beschikbare data constateren we dat de kosten voor de toegang in Zevenaar per inwoner meer dan gemiddeld zijn. Op dit taakveld wordt door gemeenten verschillende soorten kosten geboekt. De kosten van de gemeente Zevenaar bedragen € 75 per inwoner. De gemiddelde kosten die gemeenten in de provincie Gelderland maken voor de toegang is € 48 per inwoner. We hanteren het gemiddelde bedrag per inwoner van € 60 als richtlijn.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende.

Stand van zaken

De resultaten van het clientervaringsonderzoek over 2019 zijn nog niet beschikbaar. Het onderzoek wordt in oktober 2020 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgeleverd en de resultaten verwerkt in de jaarrekening.

 -

Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland

Stand van zaken

In 2019 zijn de uitgaven per inwoner voor de taakvelden 6.6 en 6.71 gestegen ten opzichte van 2018 van € 219 naar € 239. Ook het Gelders gemiddelde is gestegen van € 217 naar € 235. Procentueel is daarmee het Gelders gemiddelde gestegen met 8%. In Zevenaar bedraagt deze stijging 9%. In 2019 is het daarmee niet gelukt om dichter bij onze doelstelling te komen. In 2020 verwachten we een verdere stijging. We kunnen deze echter nog niet spiegelen aan Gelderse cijfers over 2020.

 -

In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld.

Stand van zaken

Voor 2020 staat een bezuinigingsbedrag van 1000000 euro ingeboekt. Van dit bedrag is een bedrag van ongeveer 600.000 euro gerealiseerd. Dit bedrag bestaat uit afgerond 200.000 euro aan besparingen op kosten huishoudelijke hulp door voortzetting in 2020 van het product Hulp bij Huishouden 1. Voor 2021 starten we een aanbesteding voor dit product, zodat deze besparing ook structureel ingeboekt kan worden voor de jaren 2021 en verder. Het andere deel van de besparing bestaat uit het budget uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd 2020. Hier is een bedrag van ongeveer 400.000 euro geraamd voor activiteiten in het kader van het Beleidsplan Jeugd, Wmo en Participatiewet 2020-2023. Het jaar 2020 staat binnen het programma Sociaal Domein in het teken van een kanteling binnen de werkwijze van het sociaal domein. Dit is een brede kanteling van beleid naar uitvoering en andersom om van transitie naar transformatie te komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk ingezet op de basis op orde te krijgen en werkzaamheden effectiever te kunnen uitvoeren. Hiermee bouwen we aan stevige basis om in 2021 meer inzet te kunnen plegen op het realiseren van voorliggende voorzieningen en preventie. In 2020 hebben we de focus gelegd op het effectiever uitvoeren van de werkzaamheden om het budget van 400.000 euro in 2020 niet hoefden aan te spreken. Daarmee hebben we deze besparing kunnen realiseren door kosten te beperken. Dit is een incidentele bezuiniging op dit budget. Voor 2021 en verder is dit budget noodzakelijk voor de uitvoering van de activiteiten die ondersteunend zijn aan het beleidsplan. In 2020 zijn we daarnaast ook geconfronteerd met de effecten van de coronacrisis. De effecten hebben invloed op de verandersnelheid van de organisatie. Activiteiten in relatie tot de realisatie van de bezuinigingen in 2020 hebben vertraging opgelopen, maar zijn wel in gang gezet en komen in 2021 en verder tot effectuering.

 -

In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

Stand van zaken

In het 2e kwartaal van 2020 woont 944 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig (bron waarstaatjegemeente.nl). Dit is een lichte daling t.o.v. 2018. In 2018 woonde 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

We zien in 2020 een nog geen daling, maar een stijging in de zorgkosten voor maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg. De kosten van deze zorgvormen ontwikkelen zich volgens een stijgende lijn. De stijging komt voornamelijk door casussen waarbij kwetsbare jongeren complexe en gestapelde escalatiezorg nodig hebben. Kosten voor dit soort zorgvormen kunnen oplopen tot enkele honderden duizenden euro's op jaarbasis. We zetten dit soort echter wel in, omdat het nodig is. In 2020 is intensivering van de preventieve activiteiten nog niet ingezet. Nieuwe preventieve activiteiten en voorzieningen zijn in 2020 niet ingezet. De focus lag tot op heden op het leveren van de primaire zorg en zorgcontinuïteit ondanks de beperkingen van de coronamaatregelen en realiseren van de verbetervoorstellen vanuit Programma Sociaal Domein voor de interne processen.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Het aantal jeugdigen dat instroomt in verblijf is het eerste half jaar van 2020 licht afgenomen ten opzichte van 2019. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn de beperkingen ten gevolge van corona en bestaande wachtlijsten bij instellingen. We verrichten een nadere analyse naar de achtergrond van deze daling.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Gedwongen maatregelen zijn te verdelen in Jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen.
In 2019 had 1,3% van de Gelderse jongeren een Jeugdbeschermingsmaatregel. In dezelfde periode was dat in Zevenaar 1,4%.
In 2019 had 0,3% van de Gelderse jongeren een Jeugdreclasseringsmaatregel. In dezelfde periode was dat in Zevenaar 0,5%.
(Bron CBS) De gegevens over 2020 zijn nog niet beschikbaar.

 -

Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af.

Stand van zaken

Bij het opstellen van deze voortgangsrapportage is data voor het monitoren van deze doelstelling niet beschikbaar.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere.

Stand van zaken

De resultaten van het clientervaringsonderzoek over 2019 zijn nog niet beschikbaar. Het onderzoek wordt in oktober 2020 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgeleverd en de resultaten verwerkt in de jaarrekening.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7.

Stand van zaken

De resultaten van het clientervaringsonderzoek over 2019 zijn nog niet beschikbaar. Het onderzoek wordt in oktober 2020 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgeleverd en de resultaten verwerkt in de jaarrekening.
De resultaten van het clientervaringsonderzoek over 2019 zijn nog niet beschikbaar. Het onderzoek wordt in oktober 2020 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgeleverd en de resultaten verwerkt in de jaarrekening.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving.

Stand van zaken

De resultaten van het clientervaringsonderzoek over 2019 zijn nog niet beschikbaar. Het onderzoek wordt in oktober 2020 uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het onderzoeksrapport wordt daarna opgeleverd en de resultaten verwerkt in de jaarrekening.

6.3 (Arbeids)Participatie

Doelstelling

 -

Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%.

Stand van zaken

Door de pilot Schuldenvrij en door de wettelijke taak die gemeenten vanaf 2021 krijgen in de vroegsignalering van schulden, komen er meer huishoudens in beeld en ontvangen meer huishoudens ondersteuning bij het oplossen van hun schulden.

 -

Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019.

Stand van zaken

Op basis van de implementatieagenda Sociaal Domein 2020 wordt gewerkt aan het behalen van dit doel.  

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53