2e Voortgangsrapportage 2020
portal

4. Onderwijs

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2019

Status 1e VGR

Status 2e VGR

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

2022

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

2021

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

2021

4.1.6 Opstellen beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid

2020

4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat

2022

4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden

2023

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

2022

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

2021

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De verbouwing van de basisscholen Lindenhage/'t Kofschip aan de Platanenlaan is afgerond. De verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool en kinderopvang Lotus en de verbouwing Carrousel/de Maatjes (Kard. de Jongstraat) is in voorbereiding. Het besluit voor een haalbaarheidsonderzoek voor zowel het basisonderwijs (Wissel/Tamboerijn) als het voortgezet onderwijs (locatie Zonegge) is genomen en wordt naar verwachting voor het eind van dit jaar gestart.

Vanuit het programma 2019 is nog een krediet beschikbaar voor Ds. Jonkersschool voor bouwkundige aanpassingen (€ 25.000). Deze school sluit de deuren per augustus 2021. In overleg met schoolbestuur en dorp wordt bekeken of het krediet nog wordt ingezet voor de Ds. Jonkerschool.

Het programma 2021 (aanvraag eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair voor 2 groepen van basisschool de Bem) wordt vastgesteld nadat u heeft besloten over het beschikbaar stellen van krediet.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Samen met de gemeenten Duiven en Montferland wordt de Gemeenschappelijke Regeling geactualiseerd vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2021 af te ronden.

Besloten is om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de toekomstige huisvesting van het voortgezet onderwijs (locatie Zonegge) in combinatie met basisonderwijs (Wissel/Tamboerijn) en kinderopvang. Dit onderzoek wordt samen met de schoolbesturen en de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) opgepakt.

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2021

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Vanuit het programma “Tel mee met Taal” (Taalhuis) zetten we stappen die ervoor zorgen dat taal, rekenen en digitale vaardigheden voor inwoners geen obstakel vormen. Vanuit het Taalhuis in Zevenaar zijn er activiteiten voor jong en oud. Voor de jeugd in Zevenaar werkt Kunstwerk! Bibliotheek de Liemers samen met andere partijen om leesplezier en daarmee het lezen te stimuleren. Bibliotheek de Liemers heeft volgens plan een aantal activiteiten uitgevoerd op de locaties voor voorschoolse educatie, scholen en in de bibliotheek. Er zijn onder andere voorleesactiviteiten geweest op de peuteropvang tijdens de Nationale voorleesdagen, een voorleeswedstrijd en evenementen met bekende schrijvers op het Liemers College. Voor het aanbod volwasseneneducatie werkt het Taalhuis de Liemers nauw samen met formele en non-formele taalaanbieders, welzijnsorganisatie Caleidoz en de RSD. Voor volwassenen is er een breed aanbod aan educatietrajecten geweest, waaronder opleidingen in basisvaardigheden lezen, schijven en rekenen en programma's als Digisterker, Klik&Tik, Sterk door Taal en Koken binnen je budget.

4.1.6 Opstellen beleidsplan onderwijsachterstandsbeleid

Jaar realisatie

2020

In 2019 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw beleidsplan onderwijskansen. De ambitie rijkt verder dan alleen onderwijsachterstanden. De ambitie is om te werken aan betere onderwijskansen voor kinderen, jongeren en volwassenen in de gemeente Zevenaar.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

U heeft het beleidsplan onderwijskansen 2020-2023 op 16 september 2020 vastgesteld. In dit beleidsplan staan de ambities en doelstellingen voor de komende periode. Het beleidsplan is in overleg met onderwijs, peuteropvang en andere partijen opgesteld. We maken nu in samenwerking met de ketenpartners een uitvoeringsplan met beoogde resultaten en activiteiten. In de 1e voortgangsrapportage 2021 geven wij u een eerste stand van zaken.

4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat

Jaar realisatie

2022

Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag.
Scholen staan midden in de samenleving. Met de integrale beleidsafstemming tussen de programma’s Onderwijs, Veiligheid en Sociaal Domein versterken we, door  de netwerksamenwerking, een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor het voortgezet onderwijs in Zevenaar. Lokale (en regionale) organisaties bundelen hun krachten om de samenwerkingsagenda: veilige en zorgzame schoolomgeving vorm te geven. De inzet voor een (sociaal) veilige schoolomgeving betreft een cofinanciering. Binnen programma 6 Sociaal Domein – Jeugdgezondheidszorg is een bestaand (integraal) gemeentelijk budget hiervoor geoormerkt.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Om de netwerksamenwerking te versterken en sociale veiligheidsproblemen op school eenvoudiger op te lossen, hebben wij, het Liemers College en de politie basisteam Rivierenland-Oost in juni 2018 het Convenant Schoolveiligheid getekend. In de onderliggende samenwerkingsagenda 2020-2021 zijn afspraken gemaakt over de thema’s mediawijsheid, cyclisch veiligheidsbeleid en genotsmiddelen en het Jongerenwerk op School.

Het Halt-spreekuur op locatie Landeweer van het Liemers College is begin dit schooljaar gestart. Er staan vijf spreekuren gepland in de periode tot en met december 2020.

Vanaf begrotingsjaar 2022 komt de gemeentelijke cofinanciering in de samenwerkingsagenda Schoolveiligheid te vervallen (conform bezuinigingsvoorstel 18). Met de gerealiseerde bezuiniging is de Module Onderwijszaken geen trekker meer in de integrale beleidsuitvoering Schoolveiligheid.

4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden

Jaar realisatie

2023

We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont!

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet gestart

We volgen de lijnen die zijn uitgezet in het Regionaal Educatie Plan 2020, vastgesteld door het regionale portefeuillehoudersoverleg. Daarin wordt gesteld: we bereiken meer mensen met een aanpak op maat, vooral laaggeletterden met Nederlands als moedertaal (NT1); we weten wat werkt en hebben meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit; en we zoeken actief de samenwerking met gemeenten, werkgevers en maatschappelijke organisaties, voor kinderen en volwassenen.

Het Taalhuis heeft een sterke netwerkrol en organiseert educatie in samenhang en intensieve samenwerking met de gemeente, voorschoolse voorzieningen, primair en voortgezet onderwijs, taalaanbieders voor volwasseneneducatie, de RSD en welzijnsorganisatie Caleidoz. Ook wordt steeds meer contact gezocht met werkgevers en de gezondheidszorg in het signaleren en doorverwijzen van mensen met lage basisvaardigheden.

Voor 2021 is de decentralisatieuitkering WEB door het Rijk toegezegd, over de indexering van de uitkering Educatie is nog geen uitsluitsel gegeven.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

U heeft in september 2020 het beleidsplan Onderwijskansen 2020-2023 vastgesteld. Een van de doelstellingen is dat meer kinderen mee gaan doen aan voorschoolse opvang en dat meer doelgroepkinderen bereikt worden.

4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

Jaar realisatie

2021

De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

2020 staat in het teken van vernieuwing. Naast de speerpunten Natuur en Milieu speelt Duurzaamheid een grotere rol.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53