2e Voortgangsrapportage 2020
portal

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2019

Status 1e VGR

Status 2e VGR

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

2021

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

2020

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

2022

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2021

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

Onlangs is gestart met de verdere uitwerking van het schetsontwerp tot een definitief ontwerp en vervolgens een bestek.
De voorbereiding van de planprocedure is verder vertraagd. Vanwege de aanhoudende onduidelijkheid over de definitieve plangrens van de spoorverdubbeling was het niet mogelijk om de plangrens voor het bestemmingsplan voor het tweede viaduct te bepalen. Recent hebben we de definitieve plangrens ontvangen, waardoor we het bestemmingsplan in het vierde kwartaal 2020 in procedure kunnen brengen. Vaststelling van het bestemmingsplan en realisatie vinden in 2021 plaats (afhankelijk van een eventuele beroepsprocedure, de openstelling van de nieuwe aansluiting Zevenaar-Oost en de openstelling van de Fashion Outlet Zevenaar).

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2020

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
U heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en kunnen we schadeclaims verwachten.  

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims leiden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ dat aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor we mogelijk kosten kunnen besparen en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding, vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder parkeren automobilisten op de Halve Maan op de rijbaan. Na de herinrichting kunnen zij alleen nog parkeren in de parkeervakken.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, waarmee de Kop van Tolkamer op de kaart wordt gezet.

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij inmiddels met behulp van tijdelijke maatregelen de brug weer voor minimaal 3 jaar toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. De uiteindelijke vervanging voorzien wij nu in 2022. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied stellen wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan op.

Reconstructie Halve maan Lobith
Het plan hebben wij voorbereid en verder hebben wij diverse voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken hebben o.a. betrekking op asfalt, de bodemgesteldheid, kabels, leidingen en verkeersstructuur. Begin 2019 hebben wij een informatieavond gehouden voor de aanwonenden. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij het ontwerp toegelicht. De aanwezige bewoners waren uiterst positief. In juni 2020 zijn wij gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Afronding staat gepland in het voorjaar van 2021.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Oorspronkelijk hadden we het voornemen om in 2020 te starten met de herinrichting. Uit inspecties van de riolering bleek dat een groot deel van de riolering vervangen moest worden. Dit heeft tot aanzienlijke vertraging geleid en een heroverweging van de aanpak. We maken nu een integraal plan voor de herinrichting van heel Tolkamer inclusief Tuindorp gecombineerd met de vervanging van de riolering. Middelen voor vervanging van de riolering komen pas beschikbaar via het Watertakenplan in 2021. Dit betekent dat wij in 2022 met de uitvoering van de herinrichting starten.  

Wegenlegger
Wij hebben in 2018 extern opdracht gegeven om de wegenlegger op te stellen. Een concept-wegenlegger is inmiddels klaar. Deze brengen wij in procedure.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2022

In de huidige coalitieperiode (en verder) gaan we bestaande wegen herinrichten en voeren we planstudies uit naar nieuwe wegen. In een aantal gevallen heeft u al een krediet beschikbaar gesteld voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investering heeft betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie Noordelijke Randweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

Rek. 2019

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Advies en planvorming A15 en A12.
Het is wachten op de uitspraak van de RvS. Vooruitlopend op deze uitspraak is aannemer GelreGroen bezig met de voorbereidende werkzaamheden. Deze zijn deels buiten fysiek te zien (verleggen van kabels en leidingen) en deels niet (aanvraag vergunningen). Wij stemmen intensief af met de buurgemeenten en andere belangrijke stakeholders en partners.

Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam.
Het project is nagenoeg afgerond. Er zijn nog een paar openstaande punten die ook in afronding zijn. Deze gaan m.n. over de grondoverdracht en oplevering terreinen.

Onderzoek PlanMER Witte Kruis (verbinding Gelders Eiland met A12).
De eerste fase is afgerond en heeft geresulteerd in een rapport met een integraal probleemanalyse. Samen met de provincie starten we met de tweede fase: het in beeld brengen van de verschillende oplossingen met een kostenindicatie. Eind 2021 vindt hierover bestuurlijke besluitvorming plaats.

Voorbereiding reconstructie weg Hengelder.
Dit project is afgerond.

Voorbereiding reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is afgerond.

Uitvoering reconstructie Hengelder.
De infrastructuur is gerealiseerd. In het najaar planten we de bomen en planten verder aan. Wij streven ernaar om dit in Q1 2021 afgerond te hebben. Hierna kan het project financieel afgerond worden.

Uitvoering reconstructie Arnhemseweg.
De Arnhemseweg is in 2019 opgeleverd. In het najaar planten we de bomen en planten verder aan. Wij streven ernaar om dit in Q1 2021 afgerond te hebben. Hierna kan het project financieel afgerond worden.

Oversteek Douwes Dekkerstraat.
De oversteek is dit jaar gerealiseerd. In het najaar planten we de laatste bomen/struiken aan. De financiële afwikkeling vindt in 2021 plaats.

Planvorming Herinrichting Doesburgseweg.
Dit pakken wij op nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Planvorming Herinrichting Edisonstraat.  
Wij onderzoeken welke maatregelen (tijdelijk) genomen kunnen worden om het toekomstig verkeer via de Edisonstraat te begeleiden totdat de aanpassingen aan de Griethse Poort en Doesburgseweg klaar zijn.

Planvorming Herinrichting Mercurion.
Dit pakken wij op nadat de Arnhemseweg en de weg Hengelder afgerond zijn.

Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15.
Er vindt onderzoek plaats naar de effecten van de nieuwe infrastructuur voor de omgeving in Zevenaar. Er is gestart met een nulmeting. Nu de Arnhemseweg en weg Hengelder klaar zijn wordt volgend jaar een nieuwe meting gedaan. Vervolgens na voltooiing van het project A15/A12.

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in uitvoering.
Afstemming en uitvoering tussen de diverse infrastructurele projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn zowel intern als extern en regionaal (buurgemeenten en andere stakeholders). De afstemming vindt in goed overleg plaats en heeft zijn nut bewezen. De komende jaren moet dit voorgezet worden, waarbij de intensiteit afhankelijk is van de planning van de diverse projecten.

Herinrichting Babberichseweg als fietsstraat.
Er is gestart met de voorbereidende onderzoeken en verkeerskundige ontwerpen als basis voor het ontwerp. De planning loopt op schema.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53