2e Voortgangsrapportage 2020
portal

Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs.
Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Status

De uitvoering van het programma voor 2019 is begonnen:
Deel I:
Het programma 2019 deel I hebben wij vastgesteld en zijn met de uitvoering begonnen.
De Bem, eerste inrichting OLP en meubilair,
Platanenlaan (Lindenhage/'t Kofschip) - herinrichting openbaar terrein en tijdelijke huisvesting/verhuiskosten voor Lindenhage / 't Kofschip
ds. Jonkersschool  

Op het overzicht 2019 is geplaatst: de Bem huisvesting 7 groepen
Het programma 2019 deel II moet nog worden vastgesteld.
Carrousel

In 2020 werken wij verder aan:
De Bem huisvesting 7 groepen
Locaties VO (Liemers College)
Locatieonderzoek Wissel/Tamboerijn: hiermee hebben wij een start gemaakt in 2019.
Nieuwbouw Wissel/Tamboerijn
Gymvervoer Lindenhage en 't Kofschip
Haalbaarheid van duurzaamheidsmaatregelen in combinatie met gemeentelijk vastgoed

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

Jaar realisatie

2020

In de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning is veel aandacht voor preventieve activiteiten. Hiermee kunnen we inzet van duurdere zorg voorkomen en ook kostenbesparingen in maatwerkvoorzieningen realiseren.

De ontwikkelroutes gericht op preventie zijn:
·Vergroten van opgroeikansen
·Bevorderen gezonde leefstijl van inwoners
·Bevorderen regie woonsituatie van kwetsbare inwoners (beschermd wonen)
·Bevorderen zelfstandig wonen ouderen

Stand van zaken

Status

Vergroten opgroei kansen
We hebben aanvullend op het regionaal ingekochte jeugdhulp aanbod ondersteuning ingekocht voor kinderen en ouders in scheidingssituaties bij “Villa Pinedo”. Ook hebben we voor ouders met jonge kinderen (0-4 jaar) “Pink Cloud” ingekocht. Dit is een wetenschappelijk ontwikkeld, online programma met als doel de samenwerking van ouders in de opvoeding en verzorging te vergroten. We zijn in gesprek met Caleidoz over de ondersteuning van jongeren in (complexe) echtscheidingssituaties. De pilots POH-JGGZ en SOH JGGZ zitten in hun laatste pilot jaar en worden geëvalueerd. In alle tussentijdse evaluaties wordt deze inzet tot nu toe als positief en effectief ervaren. Zowel op versterking samenwerking en het drukkende effect op de instroom in de jeugdhulp. Door de deelnemers wordt gepleit voor een structurele inbedding bij huisartsen in de gemeente Zevenaar. In de uitvoering is nadrukkelijk aandacht voor de samenwerking tussen huisarts, POH-er/SOH-er, gebiedsteams, IB-ers op de scholen en jeugdartsen. De pilots zijn ook een belangrijke motor achter het versterken van de samenwerkingsrelatie met de huisartsen.

Binnen de Passend Onderwijs regio (Duiven, Westervoort, Montferland en Zevenaar) werken we samen met de scholen en het Samenwerkingsverband aan een vernieuwd visie- en uitvoeringsplan Aansluiting Onderwijs en Zorg. We gaan het onderwijs en de zorg samen verbinden op de volgende onderdelen: jeugd-ggz, schooluitval, jeugdgezondheidszorg en samen zorg organiseren.

Bevorderen gezonde leefstijl
Caleidoz heeft in opdracht van de gemeente een pilot project uitgevoerd, waar o.a. gewerkt is aan het toeleiden van jongeren naar reeds bestaande (en meer sportieve) activiteiten. Deze werkwijze is gebaseerd op een effectief bewezen methode uit IJsland. Het project is in samenwerking met jongeren uitgevoerd. Voor het project is het complete aanbod van vrijetijdsbestedingen op ’t Gelders Eiland in kaart gebracht. Dit aanbod wordt vervolgens onder de aandacht gebracht bij de jongeren via een Instagram account.

Naast het pilotproject dat door Caleidoz is uitgevoerd wordt ook vanuit het nieuwe handhavingsplan alcohol en drugspreventie geïnvesteerd in bewustmaking van de rol die sportclubs hebben in preventie van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders). Bijvoorbeeld door inzet van handhaving tijdens de 3de helft. Dit handhavingsplan Alcohol- en drugspreventie wordt na goedkeuring vanaf september 2019 ingevoerd. Uitgangspunten bij het opstellen van het handhavingsplan zijn het aansluiten bij en gebruik maken van bestaande netwerken. ‘Best practices’ in de aanpak van alcohol en drugspreventie en feiten en cijfers van Zevenaar zijn geanalyseerd. Deze analyse heeft geresulteerd in een aanpak die flexibel inzetbaar is en waarbij de professionals die dichtbij de jongeren staan ingezet kunnen worden wanneer nodig. De mix van situationeel handhaven inzetten van acties en op locatie handhaven lijken de beste aanpak voor het tegengaan van alcohol en drugsgebruik onder jongeren (en hun ouders).

Meer verantwoording op dit onderdeel, vanuit perspectief Jeugd gezondheid,  onder het kopje 7.1.2.

Beschermd thuis
De decentralisatie van beschermd wonen vindt naar alle waarschijnlijkheid in 2021 plaats. Op dit moment wordt er wel al ingezet op ambulantisering van de GGZ (meer mensen met psychische kwetsbaarheid in de wijk). In het kader daarvan is in het tweede kwartaal van 2019 het regioplan Beschermd Thuis vastgesteld. Dit plan heeft u in het tweede kwartaal van 2019 middels een raadsinformatiebrief ontvangen. Naar aanleiding van deze grote ontwikkelingen willen wij inzetten op preventie, een zachte landing en draagvlak. Dit jaar wordt subsidie voor Mental Health First Aid cursussen (cursus voor eerste hulp bij psychische problemen) aangevraagd bij ZonMw.

Zelfstandig wonen
In verband met prioritering van activiteiten is dit onderwerp verplaatst naar de tweede helft van 2019.

Samenvattend
Slechts een deel van de opgenomen activiteiten op bovengenoemde ontwikkellijnen is uitgevoerd. De uitkomsten van het BDO onderzoek en de bezuinigingen bepalen in grote mate onze agenda in 2019. Daarna is de grootste prioriteit inzetten op de verdere ontwikkeling van de 5 V’s en op de ontwikkellijnen uit de uitvoeringsagenda. Met name vanuit de gedachtegang dat inzetten op preventie zorgt voor vroegtijdige signalering en hulp zodat inzet van zwaardere zorg op een later moment niet nodig is. Het is nu nog niet duidelijk of wij wel uitvoering kunnen geven aan de activiteiten op de ontwikkellijnen.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2020

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.
We starten een pilot met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) om te voorkomen dat mensen vanuit de Werkloosheidswet (WW) doorstromen naar de bijstand.

Stand van zaken

Status

De resultaten zoals opgenomen in de Businesscase van de RSD (raadsbesluit 5 juni 2018: Nieuwe opdracht RSD 2018) worden op dit moment (nog) niet gerealiseerd. We constateren verder dat er actuele beleidsontwikkelingen zijn vanuit het Rijk, die van invloed zijn op de bedrijfsvoering van de RSD, zoals de invoering van de nieuwe Wet inburgering per 1 januari 2021. Dit was voor ons aanleiding tot het uitvoeren van een nadere analyse van de businesscase om te bepalen of we op de juiste koers zitten. Wij gaan u via een raadsinformatiebrief nader informeren over de vervolgstappen binnen dit proces. Voor de raadsvergadering van december 2019 doen wij u een voorstel tot aanvraag van een vangnetuitkering over 2019. Tevens vindt de evalusatie over de Nieuwe opdracht RSD (Businesscase RSD) plaats.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Status

Begin 2019 zagen wij een beperkte doorstroom van statushouders voor huisvesting in onze gemeente. Inmiddels zijn er meerdere statushouders gekoppeld waarvoor de woningcorporaties passende huisvesting hebben gevonden of aan het zoeken zijn. Ondanks deze positieve ontwikkelingen en ondanks dat het Rijk de taakstelling voor de huisvesting van statushouders voor alle gemeenten in 2019 naar beneden heeft bijgesteld, is het onzeker of wij de taakstelling in 2019 halen. Dit heeft te maken met de opgelopen achterstand van 2018 die in 2019 moet worden ingehaald. In totaal moeten wij in 2019 41 statushouders vestigen. Met de woningcorporaties en Vluchtelingenwerk zijn wij in gesprek om deze achterstand in te halen.

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid.

Stand van zaken

Status

We hebben invulling gegeven aan de formatie-uitbreiding behorende bij het vernieuwde handhavingsbeleid. Er vindt actief toezicht plaats op het gebied van de Wabo en APV/bijzondere wetten.
Er is er een toename in het aantal handhavingszaken en er vindt actief toezicht plaats op het gebied van hondenoverlast. Inwoners zijn betrokken (d.m.v. een inwonerspanel) om in beeld te krijgen waar prioriteit van toezicht gewenst is. De BOA’s zijn uitgerust met handhelds waardoor hun inzet effectiever en efficiënter plaatsvindt.
Verantwoording van inzet met betrekking tot toezicht en handhaving staat jaarlijks in een jaarverslag en uitvoeringsprogramma. Deze stukken sturen wij u ter kennisgeving toe in het derde kwartaal 2019.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2020 10:08:33 met de export van 11/19/2020 10:00:53